Wat is een inversie?
Normaal daalt de luchttemperatuur met de hoogte. Boven op een berg is het meestal kouder dan beneden in het dal. Gemiddeld gesproken daalt de temperatuur per 100 meter met ongeveer een halve graad.


Maar soms gebeurt het dat op een hoogte van enkele honderden meter boven het aardoppervlak de luchttemperatuur tijdelijk stijgt. Dan spreken we over een inversie: een koude luchtlaag die die hardnekkig blijft hangen boven laaggelegen gebieden, met daarboven veel zachtere en/of drogere lucht.


Vooral 's winters kan een inversie behoorlijk vervelend zijn. Je kan de inversie immers vergelijken met een deksel. Lucht uit de onderste lagen mengt niet met de lucht daarboven. Er is dus geen uitwisseling. Daardoor kan luchtverontreiniging in de onderste luchtlagen niet weg. Het gevolg: een slechte luchtkwaliteit, veel fijne stofdeeltjes en smogalarm.


Bovendien ontstaat onder de inversie dikwijls een hardnekkige bewolking. De koude lucht kan relatief weinig waterdamp bevatten en is dus helemaal verzadigd. Op die manier is het mogelijk dat Vlaanderen gebukt gaat onder grijze, koude, vervuilde lucht , terwijl het op de hoogste toppen van de Ardennen heerlijk zonnig weer is met aangename warmte. De temperatuurwereld staat dan letterlijk op zijn kop.


Begin december 1930 zorgde zware smog in de Maasvallei voor tientallen doden. In december 1952 veroorzaakte een inversie in London een zware catastrofe met duizenden doden.


De satellietfoto toont de situatie op 16 november 2011 om 11 uur Belgische tijd (10 uur UT). Al dagenlang zit een groot deel van de provincies West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Henegouwen en Luxemburg gevangen onder een laag wolkendek. Elders schijnt de zon volop.


Het kaartje rechts geeft je de temperaturen op het ogenblik dat de satellietfoto links werd gemaakt. De temperatuurkaart is overduidelijk: door de inversie zit de koude (vervuilde) lucht gevangen. De hoogste temperaturen worden gemeten op de hoogste toppen van ons land.


De Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu meldde die dagen veel fijne stofdeeltjes (PM2.5) , vooral dan "Black Carbon", afkomstig van dieselmotoren.


Nog andere vragen?

Statistieken:
Online: 32
Vandaag: 2.187
Laatste week: 16.990
Pagina's: 24.124.309
sinds 15 aug 2010